Dag 18 (Surakarta / Solo) - Reisverslag uit Surakarta, Indonesië van Barry Roggeveen - WaarBenJij.nu Dag 18 (Surakarta / Solo) - Reisverslag uit Surakarta, Indonesië van Barry Roggeveen - WaarBenJij.nu

Dag 18 (Surakarta / Solo)

Blijf op de hoogte en volg Barry

02 November 2012 | Indonesië, Surakarta

Na een goede nachtrust vertrekken wij vanmorgen om acht uur richting de ereveld van Solo, Kebang Kuning. Daar vinden wij een familielid van mijn vaders kant en het blijkt mijn opa te zijn. Ik werd er even stil van ondanks ik hem nooit heb gekend. Het is vreemd hoe zo'n ereveld invloed heeft op iemand. Ook het fijne ervan om anderen te helpen zoeken zoals van mijn familie de namen Weise, van Dongen en Roggeveen. Maar ook ander namen zoals van Ligten hebben wij kunnen vinden.

Hierna rijden wij door naar Solo oftewel Surakarta. Wij maken wel onderweg een stop in Ungaran. Hier staat een oude vervallen huis van een voormalige plantage eigenaar uit de Nederlands-Indië periode. Via Facebook ben ik hier achtergekomen. Het staat onder beheer van de spoorwegen en staat inprincipe te koop. Je kan zien dat het vroeger een prachtige en status huis geweest was. Het heeft veel kamers en de aanbouw bestaat ook nog. Helaas moet er wel behoorlijk aan gebeuren maar de basis structuur is nog steeds in zeer goede staat. Ik kruip door een luikje en ondek de pracht en praal van vroeger. Men zegt dat dit huis ook nog eens spookt. Ik kan het me voorstellen als je de foto's ziet want dit huis moet wat meegemaakt hebben en als het zou kunnen praten...

Wij rijden verder en maken nog een koffiestop. Hier wordt eigen koffiebonen geoogst en verwerkt. Het is heerlijk maar voor mij blijf ik bij de verse sappen die je altijd kan krijgen.

Wij rijden verder door en wij komen Solo binnen. Een mooie stadje met vele oud Hollandse huizen en gebouwen die ook nog in gebruik zijn. Wij gaan eerst naar het beroemde paleis waar wij als laatsten een rondtoer krijgen. Het is ontzettend heet van binnen. Buiten ook. Omdat Solo een vallei is en omringd door bergen krijgen ze hier veel minder regen dan in ander delen van Java. Binnen het paleis is het bijna viertig graden. Opnieuw wordt Ma bevangen door de hitte en ze moest snel een koele plaats vinden om te zitten. Ze krijgt wat te drinken en ze kwam er helemaal bij. Binnen het paleis ontmoeten wij een 93 jarige oude dame die nog steeds homeopathische middelen verkoopt. Zij is ontzettend verlegen maar lacht heerlijk. Zij wilde graag op de foto en was nog blijer toen zij een pen van een van ons mocht houden.

Hierna gaan wij lunchen en wij vinden een authentieke restaurant. Jammer genoeg hebben ze het eten iets aangepast maar voor mij was het toetje het beste, gemengde tropische vruchten in soda water, geschaafd ijs en wat limoen erover heen.

Hierna rijden door naar ons hotel. Wij hadden geen idee wat voor hotel het zou zijn maar bij aankomst waren alle vragen verdwenen. Zo'n pracht en praal, grote kamers, prachtige zwembad etc.. En het eten? No comment, het was gewoon heerlijk!

Morgen een zeker lange reis voor de boeg van ongeveer tien uur rijden. Het langst afstand en laatste rit op Java naar Malang. Selamat tidur en hopelijk tot morgen..

  • 03 November 2012 - 00:11

    Cees:

    Hoi lieve vrienden het klinkt allemaal geweldig en roept veel herinneringen bij ons op ik heb de indruk dat ondanks dat jullie natuurlijk al vaak geweest zijn je toch ook weer nieuwe ervaringen op doet het blijft een geweldig en onvoorspelbaar contingent enjoy en wij bewaken het fort hier liefs en groeten cees en Linda
    Barry geef je moeder een knuffel van mij en wens haar sterkte xxxxxxx

  • 03 November 2012 - 00:11

    Cees:

    Hoi lieve vrienden het klinkt allemaal geweldig en roept veel herinneringen bij ons op ik heb de indruk dat ondanks dat jullie natuurlijk al vaak geweest zijn je toch ook weer nieuwe ervaringen op doet het blijft een geweldig en onvoorspelbaar contingent enjoy en wij bewaken het fort hier liefs en groeten cees en Linda
    Barry geef je moeder een knuffel van mij en wens haar sterkte xxxxxxx

  • 27 Januari 2013 - 15:15

    Felice De Briais Backer:

    Je schrijft dat je je opa hebt gevonden. Hoe heet onze opa eigenlijk? Mijn moeder Sonja is de zuster van je vader, maar zij heeft nooit veel gezegd over opa. Het enige dat zij kwijt wilde is dat zij gek was op haar vader en dat hij gestorven is toen zij nog een klein meisje was. Als jij meer over hem weet, wil je het mij dan a.u.b. vertellen? Hoe ouder ik word hoe nieuwsgieriger ik word naar mijn achtergrond.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barry

Actief sinds 04 Aug. 2012
Verslag gelezen: 938
Totaal aantal bezoekers 13295

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 09 November 2016

Bali & Lombok 2016

15 Oktober 2012 - 12 November 2012

"Back To Your Roots" reis Indonesië

Landen bezocht: