Dag 13 (Bandung) - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Barry Roggeveen - WaarBenJij.nu Dag 13 (Bandung) - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Barry Roggeveen - WaarBenJij.nu

Dag 13 (Bandung)

Blijf op de hoogte en volg Barry

28 Oktober 2012 | Indonesië, Bandung

Vamorgen wat later opgestaan. Gelukkig want Henk en ik hebben slecht geslapen. Vannacht was er iemand in de garage van het hotel zijn motor aan het maken en regelmatig trok hij de motor voluit. Daarvoor rond 1 uur waren er Chinese kinderen op de gang aan het spelen en om de tien minuten onze deurbel aan het drukken waren.

Bij het ontbijt was het ook erg want wij konden nergens zitten omdat veel mensen aan een tafel zat met hun mobiel te spelen zonder te eten. Ik had dus wel vanmorgen een gesprek gevoerd met de manager. Hij was erg begripvol maar gaf eerlijk aan weinig te kunnen doen maar verzekerde ons wat aanpassingen aan te brengen wat betreft de organisatie van het ontbijtzaal.

Er was veel gaande vandaag in de stad en bij het hotel. Er was een grote luxe bruilloft gepland en Beatrijs heeft enkele foto's kunnen nemen. Op straat was een grote studenten protest gaande voor invoering van een pro-comunistisch Islamistische staat. Alle uitgedeelde folders werden direct verschuurd of weggegooid. Opmerkelijk is dit in een Islamitische land.

Wij gingen eerst nog wat foto's maken bij het oude PTT kantoor dat nu gebruikt wordt door de lokale overheid. Daarna rijden wij naar een ereveld waar mijn moeder en ik enkele begraven familieleden vinden. Wij kijken verder in de logboeken en vinden nog meer familieleden bij andere erevelden zoals in Semarang en Surabaya. Ook de anderen vinden familieleden. Het ereveld is erg mooi hier en zeer goed onderhouden. De tuinman helpt ons met grote plezier en hij rent de hele ereveld af om ons te laten zien waar wie begraven ligt. Wij mogen hem geen fooi geven maar een donatie geven aan de Oorlogsgraven Stichting.

Hierna rijden wij naar het Pak Udjo Angklung schooltje. Voor de voorstelling van twee uur lang lopen wij even door het winkeltje. Iedereen koopt wat maar voor Beatrijs en Caroline is het een ware shopping spree. Het voorstelling was geweldig. Gemoderniseerd, nieuw opgezet en zeker een aanrader. Henk en ik hebben een jongen zien opgrooien hier vanaf 2003 en we hebben hem nog twee keer gezien optreden op de Tong Tong Fair in Den Haag. Hij was hier ook weer en is inmiddels een van de begleiders geworden.

Na afloop rijden wij terug naar ons hotel. Bij binnenkomst op onze kamer zien wij een grote mand met vruchten van het managment ter veronschuldiging van onze slechte nachtrust ervoor. Dit maakte veel goeds bij ons. De was lag ook klaar op onze bed en wij hoeven er voor ook niet te betalen, maar wij doen dit toch nog wel.

Wij hebben de koffers afgegeven aan de chauffeur want hij rijdt alvast vooruit naar Cilacap vannacht. Lichten uit en hopen op een goede nachtrust.