Dag 11 (Jakarta - Bogor) - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Barry Roggeveen - WaarBenJij.nu Dag 11 (Jakarta - Bogor) - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Barry Roggeveen - WaarBenJij.nu

Dag 11 (Jakarta - Bogor)

Blijf op de hoogte en volg Barry

26 Oktober 2012 | Indonesië, Bogor

Vanmorgen vroeg opgestaan, verbazingwekkend zonder probleem om 4:30 uur. Het hotel had al verzorgd dat er een ontbijt klaar stond voor ons maar de meesten hadden alleen zin in de verse vruchten.

Gisteravond zijn wij uit eten geweest met de gids en chaufeur. Na een uitgebreide maaltijd heb ik eem korte speach gehouden en bedankte de gids en chauffeur voor een goed, veilig, leuke en vooral veilig rijdend eerste ettape van ons vakantie. Typisch dat men hier niet gewend zijn om een bedankje te krijgen van hun gasten.

Terug bij het hotel was plotseling een hele boel herrie buiten met toeterende auto's, zingende mensen en vuurwerk. Het hele hotel personeel stond samen met ons aan straat te kijken wat er gaande was. Het blijkt de grote viering van het offeren van Abrahamse zoon. Tegenwoordig wordt de schaap geofferd. Het leek wel eerder als carnaval voor ons. Wel erg leuk om mee te maken.

Aangekomen op Jakarta wacht ons een zeer breede, of zware, Indisch man. Wel vrolijk en hij heeft humor. Hij neemt ons gelijk aan het typische rondtoer van Jakarta zoals Batavia stad waar nog vele Nederlandse gebouwen staan. Ze zijn inmiddels in gebruik genomen door de lokale overheidsinstanties. Het Soenda Kelapa haven waar nog oud Nederlandse schepen in dienst zijn maar tegenwoordig worden gebruikt om hout uit Sulawesi, Borneo oftewel Kalimanten en Sumatra te verschepen. Maar ook grote ladingen van cement stoffen worden verscheept.

Wij rijden dan nog via de tollweg naar Bogor, maar er is een lange file van Jakarta naar Bogor. Normaal duurt dit rit ongeveer drie kwartier maar nu heeft het bijna twee uur geduurd. Gelukkig voor de airco in de auto want het is inmiddels bijna 37 graden buiten. Eenmaal aangekomen in Bogor rijden wij langs de presidentiele paleis oftewel de zomerpaleis, ook bekend als Buitenzorg. De plaats waar mijn vader geboren is. Het is druk en wij besluiten eerst te gaan eten. Ook hier bij het restaurant is het druk. Het is voor velen een vrije dag want iedereen bereid zich voor de feestelijkheden vanavond.

Na het eten even nog wat lekkernijen gekocht voor onderweg. Wij stoppen om diesel te tanken en niet zoals in Nederland dat er een verschil in prijs is langs de snelweg of in de binnenstad of bij verschillende tankstations, hier in Indonesië is de prijs overal hetzelfde. Wij tanken dus voor 15 euro een volle tank, dus bijna 70 litre. Ongeloofelijk, waarom kan dit niet in Nederland?

Bij het hotel aangekomen. Vrij nieuw, prachtig en rustig middenin de stad. Weer iedereen inchecken en er wacht alweer een heerlijke frisse welkomst drankje en pisang goreng op ons kamer. Iedereen is even gaan slapen en wij spreken af om uit te gaan eten.

Lopend uit het hotel komen wij een boer tegen die langs de straat tientallen schapen heeft staan. Wij lopen er langs en een schaap met grote flaporen blijft Beatrijs aankijken... I wonder why. Deze schapen worden helaas na zijn verkoop te worden geslacht voor de viering vanavond. Heel toepasselijk eet ik vanavond wat licht.... Sate kambing met heerlijk pinda saus en longtong.

Wij komen aan bij een shopping mall en daar koopt Beatrijs en Caroline eindelijk een paar teenslippers. Die lopen veel makkelijker en zijn koeler dan constant sokjes met sportschoenen te dragen. Als wij naar buiten lopen is het hevig aan het regenen. Tijd voor de teenslippers en nog handiger was een paraplu... als wij die hadden!

Aan het einde van de avond zit ik weer in het hotel lounge deze verslag te typen. Jammer dat ik nog geen foto's kan plaatsen maar deze krijgen jullie nog te goed. Het regend nog gelukkig want dan blaast er een windje door het hotel heen, hier is het hotel niet helemaal afgesloten en kan je vanut elke gang, lobby, restaurant of waar dan ook zo het tuin inlopen. En, er zijn hier geen muggen te bekennen!

Morgen vertrekken wij naar Bandoeng waar wij twee nachten blijven en dan het lang verwachte treinreis naar Jogyakarta zullen gaan nemen.

Wordt vervolgt, selamat tidur dan sampai jumpa lagi oftewel slaap lekker en tot ziens weer!