Dag 5 (Samosir) - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Barry Roggeveen - WaarBenJij.nu Dag 5 (Samosir) - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Barry Roggeveen - WaarBenJij.nu

Dag 5 (Samosir)

Blijf op de hoogte en volg Barry

21 Oktober 2012 | Indonesië, Samosir

Omdat vannacht vannacht hevig geregend heeft is het Tobameer onrustig en kunnen wij de geplande excursies niet per boot doen. Dus alsnog met de bus. Jammer, want wij hadden wel zin in om over het meer te varen.

Een mooi en indrukwekkende dag vandaag. Tijdens het rijden zien wij allerlei kruidbomen langs de web zoals de kruidnagel en nootmuskaat. Maar ook natuurlijk de vruchten zoals mangistaan en markisa bandoeng, een vrucht uit de passievruchten stam.

Wij bezoeken eerst Tomohok, het oude tombe van de Sidabutur koningin. Met zijn hoge punt daken. Deze worden nog steeds bewoont door afstammelingen van de laatste koningin uit 1863. Hierna rijden wij naar Amabarita waar je de stenen tafels vindt.

Schokkend om te horen hoe men bestraft werd in die tijd. Meestal was het straf de doodstraf. Eerst wordt de zaak van de gevangene besproken door de aanklager, de hoge priester, de secretaris en de koningin zelf. Meestal beschuldig gevonden en krijgt de gevangene twee keuzes nl. wat zijn laatste maaltijd wordt en/of wat zijn laatste wens is. Als hij aangeeft dat hij niet dood wilde maar zou doen alles wat de koning wilde betekende dit uiteindelijk een zwaarderer leven dan de dood. Tot het eten van rouwe honden vlees vanaf de grond tot het schoonlikken van billen (en al) van de koning na zijn behoefte.

Maar de doodstraf. Na de uitsprak wordt de gevangen geblindoekt en een giftige blad gegeven om op te eten waardoor hij helemaal verlamd raakt. Hierna wordt hij op zijn rug gelegd en met een bot (keuken sort) mes zijn maag open gesneden. Hierop wordt limoen geperst. Delen van zijn rauwe vlees wordt dan gedeeld en opgegeten door de aanwezigen en de koning. Door het limoen wordt mensen vlees zachter! Na dit ritueel wordt de 5 zintuigen weg gesenden nl. op volgorde zijn ogen, oren, neus en dan tong. Het lijk wordt dan gedumpt in het Tobameer.

Voordat wij naar een Batak Toba dans gaan bezoeken wij nog een museum in Siamanindo. Hier leefde een koning met zijn 28 princessen. Het wreed hiervan was hoe de onderdanigen werden bestraft. Ook altijd met de doodstraf maar nu werd je in een hok gegooid waar een zeer hongerige tijger zat. De rest kan je bedenken wat er met hem over was...

Later deze avond eten wij gewoon in het hotel en raken aan de praat over ieders achtergrond en waarom deze reis voor hem belangrijk is. Erg interessant om te horen wat ieders ouder(s) hebben meegemaakt in de oude tijd en wat het met jezelf deed. Hierover ga ik niet in i.v.m. privacy.

Na het eten nog even op de veranda zitten en genieten van de lichte regen. Het is het begin van de moesson seizoen hier in Sumatra maar wij zullen het voor zijn zodra wij over de evenaar reizen.

• 24 Oktober 2012 - 18:51

Ingrid:

Jeetje wat een indrukwekkend maar afschuwelijk verhaal over de straffen van vroeger. Mooi om de persoonlijke verhalen te horen en elkaar zo nog beter te leren kennen, dat geeft deze prachtige reis een extra dimensie.
    Liefs
    IF

• 24 Oktober 2012 - 20:55

Anneke:

Zo dat was heftig wat daar gebeurde,soms kan je niet begrijpen dat een mens zo een kromme geest heeft.Maar ja het zij zo.Nou weer genoten van je verhaal.koffer uitpakken en maar weer wachte op de volgende trip hihi
    Gr piet en AnnekexXX